فهرست مطالب
متاورس چیست؟ و چگونه زندگی ما را متحول خواهد کرد؟
خوشبختانه، موضوع متاورس یکی از موضوعات جذاب و مفید در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق است که در حال حاضر با عنوانی جدید به نام “شبکه های مولد تصویری” مشهور است. این فناوری، با استفاده از شبکه های عصبی عمیق، قادر است تصاویر با کیفیت بالا و بسیار واقعی را تولید کند که به نظر می رسند همانند تصاویری هستند که از دوربین گرفته شده اند. متاورس چیست؟ در این بلاگ، قصد داریم به بررسی عملکرد و کاربردهای وبلاگ متاورس در زمینه های مختلف بپردازیم. از جمله کاربردهای این فناوری می توان به تولید تصاویر واقعی مانند چهره، منظره، شیء و… اشاره کرد. همچنین، شرکت های بزرگی مانند فیسبوک، گوگل و آمازون نیز از این فناوری برای تولید تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالا استفاده می کنند. علاوه بر کاربردهایی که در زمینه تولید تصاویر دارد، متاورس قابلیت های دیگری را نیز داراست. با استفاده از این فناوری، می توان به راحتی تصاویر را تغییر داده، اضافه کردن اشیاء به تصاویر، حذف اشیاء و حتی تولید تصاویر کاملا جدید با استفاده از یک نمونه اولیه ورودی را داشت. در نهایت، می توان گفت که متاورس با قابلیت های بی نظیر خود، یکی از فناوری های حیاتی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق است که به رشد این دو حوزه کمک بسیاری می کند.
اما متاورژن دقیقاً چیست؟ چه تفاوتی با بازی ها و تلاش های قبلی در واقعیت مجازی آنلاین دارد؟ چرا متاورس زاکربرگ یک انقلاب خواهد بود؟
از Second Life تا Facebook Metaverse، چه چیزی تغییر می کند؟
قدرت فیس بوک، دو میلیارد کاربر آن، قدرت بیش از حد زاکربرگ و سرمایه گذاری های او نشان می دهد که پروژه جدید مارک زاکربرگ با همه چیزهایی که قبلاً ساخته است متفاوت است، از Second Life گرفته تا Roblox که از سیم سیتی و فورتنایت می گذرد. در هفتههای اخیر، بنیانگذار فیسبوک با انتشار پستی طولانی در صفحه فیسبوک خود، در مورد آینده شرکتش، پتانسیلها و تحولات آن، رسماً چالش بعدی خود را راهاندازی کرد. دقیقاً، متاورس را آینده فیس بوک و جانشین اینترنت موبایل می نامیم. یک محیط مجازی که در آن میتوانید با مردم در فضاهای دیجیتال حضور داشته باشید، میتوانید با دوستان خود بنشینید، بازی کنید، کار کنید، خلق کنید و موارد دیگر. شما اساساً قادر خواهید بود هر کاری را که امروز می توانید در اینترنت انجام دهید، و همچنین کارهای دیگری را که در حال حاضر در اینترنت امکان پذیر نیست، مانند رقصیدن، انجام دهید. کیفیت تعیین کننده متاورس، حضور است، یعنی احساس واقعی بودن با مردم یا در مکان دیگری. خلقت، آواتارها و اشیاء دیجیتالی در قلب نحوه بیان ما قرار خواهند گرفت و این منجر به تجربیات و فرصتهای اقتصادی کاملاً جدید خواهد شد». چه چیزی در واقع تغییر می کند و چگونگی تجربه آنلاین را می توان به شکل جنینی در اتاق کار Horizon آزمایش کرد.
پیشنهاد فیلم: اگر تا به حال در این ژانر فیلمی تماشا نکرده اید،پیشنهاد می دهیم دو فیلم جذاب Ready Player One و Free-guy را از دست ندهید!
اتاق کار Horizon، و این تازه شروع است!
اولین کاربرد متاورس فیس بوک که در 19 آگوست توسط مارک زاکربرگ طی یک کنفرانس مطبوعاتی در واقعیت مجازی ارائه شد، تلاقی بین بازی های ویدیویی که قبلاً ذکر کردیم و برنامه های شبکه اجتماعی موجود در VR است. به طور خاص، Workrooms برای پاسخگویی به یک نیاز واقعی طراحی شده است، یعنی کار از راه دور و بسیاری از کنفرانس های ویدئویی که از دوره همه گیر، ما مجبور به شرکت در آنها هستیم. به گفته زاکربرگ، استفاده اصلی از متاورس در آینده به حوزه حرفه ای و نیاز به ترویج و بهینه سازی اشکال جدید کار آنلاین مرتبط خواهد بود.
زاکربرگ در پست فیسبوک خود توضیح میدهد: «وقتی از Workrooms استفاده میکنید، احساس میکنید واقعاً در کنار مردم هستید. متوجه میشوید که مکالمات بهطور طبیعیتر جریان مییابند، و نشانههای اجتماعی را که در ویدیو وجود ندارد، متوجه میشوید: افرادی که برای گوش دادن به یکدیگر، حرکات دست، و صدای فضایی برای ایجاد حس مکان در اتاق وجود دارد. همچنین یک تخته سفید برای طوفان فکری، یک صفحه نمایش که در آن افراد می توانند کنفرانس ویدیویی داشته باشند، و یک دسکتاپ مجازی برای استفاده از رایانه خود در VR نیز وجود دارد. Horizon Workrooms گام دیگری به سوی تحقق متاورژن است.
پیشنهاد کارینوتک: جهت خرید کلاس آنلاین با نرم افزار ادوب کانکت و یا بیگ بلو باتن کلیک نمائید.
نه فقط واقعیت مجازی فناوری که شرکت ها و مردم را متحد می کند!
در این منظر، متاورس، فناوری ای خواهد بود که میتواند کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد، استفاده از مکانها و فضاها را تسهیل کند، بدون در نظر گرفتن مرزهای فیزیکی و فواصل جغرافیایی، به اشتراک گذاشته شود. از هر دستگاهی قابل دسترسی خواهد بود و به عنوان یک تجربه کامل و فراگیر، هیچ محدودیتی برای دسترسی نخواهد داشت. پروژه ای که فقط فیسبوک را شامل می شود؟ قطعا نه. خود زاکربرگ استدلال می کند که متاورس مستلزم سرمایه گذاری و مشارکت تعداد زیادی از شرکت ها و افراد است.
“بخشی از آنچه در پنج سال گذشته آموخته ام این است که ما نمی توانیم فقط بر ایجاد تجربیات عالی تمرکز کنیم، بلکه باید مطمئن شویم که به ساخت اکوسیستم ها کمک می کنیم تا بسیاری بتوانند در آن شرکت کنند: باید پروتکل های جدیدی وجود داشته باشد. و استانداردها، دستگاهها و نرمافزارهای جدید، از موتورهای رندر گرفته تا سیستمهای پرداخت و همه چیز در این بین. برای اینکه متاورس به پتانسیل خود پی ببرد، ما معتقدیم که باید به گونه ای ساخته شود که برای مشارکت همه باز باشد.”
خود مایکروسافت اخیراً در مورد امکان عرضه محصولات و خدمات صحبت کرده است و در حال برنامه ریزی نسخه های مختلف هولولنز با پلتفرم خاص ویندوز و برنامه های همکاری مختلف است که واقعی و مجازی را ادغام می کنند. در این راستا، بنیانگذار فیس بوک از متاورژن به عنوان حداکثر بیان فناوری اجتماعی صحبت کرد. به طور خلاصه، انقلابی که شرکت ها، تولیدکنندگان، برندها و مردم را در بر خواهد گرفت. اگر بخواهیم از شور و شوق زاکربرگ، از تعداد پستهای او، از حضور سایر شرکتهای درگیر و استفاده از منابعی که در این پروژه سرمایهگذاری میشوند، نتیجه بگیریم، واقعاً معتقدیم که زمان آن رسیده است که برای چیزی بزرگ آماده شویم. از این گذشته، مارک مدتهاست که ما را به پروژه های انقلابی عادت داده است.
چگونه می توان متاورس را وارد شرکت ها کرد و چه برنامه های کاربردی مفیدی برای آنها وجود دارد؟
متاورس، اصطلاحی که در سال 1992 در دنیای سایبرپانک متولد شد و اکنون به دلیل استفاده از فیس بوک در کانون توجه قرار گرفته است، تکامل اینترنت است، اما جایگزین آن نمی شود. تعریف دقیق، مفهومی دشوار است که مجموعه ای از دنیای مجازی و واقعی به هم پیوسته را نشان می دهد که با آواتارها پر شده است. بسیاری از سوالات هنوز بی جواب هستند…
متاورس چیست؟ و به چه معناست؟ ما با یک فناوری یا حتی اصطلاحی که توسط زاکربرگ ابداع شده است سر و کار نداریم، بلکه با یک فرآیند اجتناب ناپذیر همگرایی دیجیتالی روبرو هستیم که در دهه آخر قرن گذشته انجام شد و ریشه عمیق در تفکر مدرن دارد. Metaverse آینده اینترنت است، مجموعه ای از فضاهای مجازی که توسط آواتارها از هم عبور می کنند، یک قدم جلوتر از واقعیت مجازی.
متاورس، جدید نیست. این از فرهنگ سایبرپانک متولد شد و سال گذشته زمانی که فیس بوک تصمیم گرفت شرکت هلدینگ گروه را متا (که پلتفرم های فیس بوک، واتساپ، اینستاگرام و Quest Viewers را کنترل می کند) نامگذاری کند و پروژه ای را با این نام آغاز کند، به شهرت رسید. مایکروسافت اخیراً از ادغام Metaverse در پلتفرم Teams با Mesh خبر داده است: کاربران به زودی می توانند آواتاری داشته باشند که با آن در جلسات کاری شرکت کنند.
پیشنهاد خرید کارینوتک: جهت خرید اشتراک ادوبی کانکت کلیک نمائید!
ترویج استاندارد سازی در متاورس چیست؟
این اعلامیه های بزرگ فناوری توسط چندین مورد دیگر دنبال شد. از جمله، ایجاد انجمن استانداردهای متاورس، مکانی که در آن سازمان های اصلی فعال در این زمینه “برای ترویج استانداردسازی عملی و به موقع که برای یک Metaverse باز و فراگیر ضروری است” همکاری خواهند کرد.
انجمن استاندارد Metaverse که توسط 37 عضو تأسیس شد، رشد کرده و شامل چندین سازمان و شرکت، کنسرسیوم های صنعتی، فروشندگان پلت فرم، تولیدکنندگان سخت افزار و سازمان های کاربر نهایی می شود. بدیهی است که علاوه بر متا، ادوبی، مایکروسافت، هوآوی، انویدیا، اپیک گیمز، کنسرسیوم وب جهانی (W3C)، کوالکام، سونی اینتراکتیو انترتینمنت و حدود سی شرکت و سازمان دیگر از انواع مختلف نیز در آن شرکت دارند. با این حال، اپل از درخواست تجدیدنظر غایب است.
بینندگان: دروازه هایی به سوی فراجهان ها
اپل چند هفته پیش Vision Pro (یک علامت تجاری که به نظر می رسد قبلاً توسط هوآوی 4 سال پیش به ثبت رسیده است)، نمایشگر واقعیت ترکیبی، یعنی مجازی و افزوده VR/AR را معرفی کرد. این محصول از سال 2024 در دسترس خواهد بود. اما، همانطور که یک روزنامه نگار فایننشال تایمز اشاره کرد، در تمام ارائه های غول کوپرتینویی “یک کلمه به طرز هیجان انگیزی وجود نداشت: Metaverse”.
متا کنار نمی آید و از نمایشگر جدید خود یعنی Meta Quest 3 رونمایی کرده است که در پاییز 2023 وارد بازار می شود. علاوه بر فناوری و قیمت متفاوت (Apple Vision Pro حدود 3500 دلار قیمت دارد در حالی که Meta Quest 3 قیمت کمی کمتر از 600 یورو دارد.)، هر دو برای شرکت حضوری در Metaverse که فیزیکی نیست، ضروری هستند.
در واقع، متاورس قول میدهد که تعامل انسانی را وارد دنیایی غوطهور کند که در آن افراد میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، گویی از نظر فیزیکی حضور دارند. محیطی که از یک سیستم واقعیت مجازی تشکیل شده است. ما میتوانیم مجموعهای از جهانهای مجازی را ببینیم که چندین پلتفرم را در بر میگیرند، که هر کدام قوانین و داستانهای خاص خود را دارند. همچنین اقتصادهایی وجود خواهند داشت که در آن کاربران میتوانند کالاها و خدمات را بخرند و بفروشند. در این مرحله، ممکن است تعجب کنید که Metaverse چگونه میتواند تراکنشهای مالی را مدیریت کند. جالب است که ببینیم متاورس در طول زمان چگونه تغییر می کند و چه پیشرفت های دیگری را می توانیم از این پلتفرم انتظار داشته باشیم.
ریشه های اصطلاح متاورس چیست؟
متاورس اصطلاحی است که توسط نیل استفنسون در کتاب «سقوط برفی» (1992) متعلق به فرهنگ سایبرپانک ابداع شده است که توسط نویسنده به عنوان نوعی واقعیت مجازی به اشتراک گذاشته شده از طریق اینترنت توصیف شده است که در آن شخص به صورت سه بعدی از طریق آواتار خود نشان داده می شود. در این دنیا، تفاوت بین طبقات اجتماعی با وضوح تصویر فرد (هرچه بیشتر تعریف شده و پر از جزئیات باشد، موقعیت اجتماعی بالایی را بیشتر نشان می دهد) و در نتیجه امکان دسترسی به مکان های انحصاری نشان داده می شود.
پیشنهاد خرید کارینوتک: جهت خرید بیگ بلو باتن کلیک نمائید!
نقش واقعیت مجازی متاورس چیست؟
واقعیت مجازی محیط رسانه ای بومی متاورس است. انتخاب مجازی از همگرایی دو مدل بزرگ علوم کامپیوتر ناشی میشود: محاسبات فراگیر که در آن فناوری اطلاعات با توسعه دستگاههای موبایل پوشیدنی، سبکتر و قدرتمندتر، همیشه و در همه جا ظاهر میشود، و رایانش ابری که امکان دسترسی به داده ها و حفظ عملا بی نهایت آنها. این همگرایی امکان حمل و نقل شبکه محیط های گرافیکی را فراهم می کند که فضا، پرسپکتیو و نورهای توسعه یافته توسط گرافیک کامپیوتری را آسان تر و ارزان تر، قابل اشتراک گذاری و در زمان واقعی شبیه سازی می کنند.
آنچه بین کیهان حساس و متاورس دیجیتال معنا و تداوم می بخشد، علاوه بر همبستگی بین داده ها و واقعیت، به اشتراک گذاری ارزش ها، یک «فرضیه گایا» است که با گذشت زمان به طور فزاینده ای دقیقاً در حال حاضر شکل و ماهیت پیدا کرده است.
حضور یکپارچه شبکه، «سیستم عصبی سیارهای» که نووسفر را عینی میکند، «حوزه تفکر انسان» اثر پیر تیلارد دو شاردن، که در تفکر مدرن فلسفه اطلاعات پیر لوی و لوسیانو فلوریدی به اینفوسفر تبدیل شده است .
برندها در متاورس چه می کنند؟
25٪ هدف فروش مجازی (NFT، محصولات) دارند که اکثر آنها حضور پایداری در پلتفرم ها دارند.
33 درصد از Metaverse برای تبلیغ نام تجاری خود و گسترش پایگاه مشتری استفاده می کنند که اکثر آنها حضور پایداری در پلتفرم ها دارند.
37٪ محصولات جدید را از طریق کانال Metaverse راه اندازی می کنند، بیشتر از طریق کمپین ها و تبلیغات.
5٪ مقالات موجود در بازار را تبلیغ می کنند.
21 درصد راه حل های خود را بدون استفاده از پلتفرم های موجود توسعه داده اند.
نحوه ورود به متاورس
دروازه های متاورس برای هر کسی که علاقه مند است قابل دسترسی است و نیازی به مهارت های کامپیوتری خاصی نیست. برای دسترسی فقط به چند ابزار نیاز است:
کامپیوتری که می توان آن را با گوشی هوشمند جایگزین کرد
اتصال به اینترنت برای تعامل با دنیای وب
حساب کاربری در یکی از پلتفرم های دنیای مجازی متاورس
برای همه جانبه تر کردن تجربه، امکان استفاده از بینندگان واقعیت افزوده نیز وجود دارد.
مقاله معرفی 13 اپلیکیشن برتر جهت برقراری تماس تصویری در موبایل را ازدست ندهید!
معروف ترین پلتفرم ها برای ورود به متاورس چیست؟
بسیاری از دنیاهای دیجیتالی ظهور می کنند که به مصرف کنندگان پاسخ می دهند و می توان از طریق مرورگر، برنامه یا دستگاه واقعیت مجازی به آنها دسترسی داشت. در اینجا پلتفرم های اصلی برای ورود به Metaverse آمده است:
- Decentraland یک دنیای واقعیت مجازی متاورس است که توسط اتریوم ایجاد شده است. در این دنیای مجازی، پس از ثبت نام، کاربران می توانند ساختمان ها، خانه ها، پارک های مجازی ایجاد کنند و هزینه بازدید از دیگران را دریافت کنند. تمام عناصر مجازی Decentraland را می توان با یک ارز دیجیتال به نام MANA خریداری کرد. دی سنترا لند همچنین میزبان یک جشنواره موسیقی با پاریس هیلتون بود. ورود به Decentraland Metaverse بسیار آسان است، کافی است به سایت بروید، یک حساب کاربری با آواتار خود ایجاد کنید و شروع به کاوش کنید.
- Sandbox یک متاورس مجازی است که از زمانی که همکاری خود را با متا اعلام کرد محبوبیت پیدا کرد. آواتارهای او مانند Minecraft سبک بصری بلوکی دارند و میتوانند با استفاده از NFT و SAND بسازند، مالکیت کنند و کسب درآمد کنند. Sandbox همچنین با بیش از 165 برند برای ایجاد آواتارهای دنیای مجازی شخصیت های محبوبی مانند Snoop Dog و The Walking Dead همکاری کرده است. پلتفرم Sandbox هنوز در دسترس نیست، اما در حین انتظار، می توانید از سایت بازدید کرده و با جامعه تعامل داشته باشید.
- Stageverse یک پلتفرم مجازی جدید برای تجربیات همه جانبه است. این اولین بار در کنسرت Muse ارائه شد و به کاربران اجازه می دهد تا کنسرت ها را از طریق فیلم های 360 درجه و جلوه های ویژه تجربه کنند. Stageverse از طریق برنامه Oculus Quest برای دستگاه های iOS و Android قابل دسترسی است.
کاربردهای احتمالی متاورس چیست؟
آیا متاورس و واقعیت مجازی مانند وب (حداقل در مبانی آن) محیطی خنثی خواهند بود؟ آیا میتواند بدون انتخاب منبع، همه چیز را در خود جای دهد؟ آیا Algoretics و Code Authority قادر خواهند بود نیازها و درخواست های مردم را پشتیبانی کنند؟ پیش بینی آن سخت است. در حال حاضر ما خود را به فهرست مختصر برخی از حوزههای فعالیت محدود میکنیم، برخی از آنها قبلاً در دنیای مجازی وجود دارد.
سرگرمی، بازی
یکی از اولین و مشهودترین زمینه های کاربرد مجازی بودن، در تمام درجات جدایی آن از واقعیت. جالبترین جنبه، ظهور گیمپلی اصلی در Metaverse، بهرهبرداری از منابع داخلی دنیایی است که در آن اتفاق میافتد، یا ایجاد نمایشهای بومی مجازی که قادر به جمعآوری مخاطب هستند، در مقایسه با نمایشگاههای وودستاک.
روش
برندهای لوکسی مانند گوچی، دولچه و گابانا، LV، Etro، زنجیرههای مد سریع مانند زارا، اچ اند ام، بنتون و لباسهای ورزشی، در جلوه کامل FOMO (ترس از دست دادن)، فرصت را از دست ندادهاند تا فروشگاههای پرچمدار خود را در Metaverse Fashion District، تجربهای واقعاً همه جانبه برای کاربران ایجاد کنند. نمونه ای از این هفته مد Metaverse است که در مارس گذشته در Decentraland برگزار شد و اولین و بزرگترین هفته مد تمام دیجیتال در جهان را با چهار روز نمایش و بیش از 60 برند، طراح و هنرمند شناخته شده نشان داد.
غذا و نوشیدنی
برخی از برندها در بخش غذا و نوشیدنی قبلاً حضور خود را در Metaverse تثبیت کردهاند، در حالی که برخی دیگر شروع به برداشتن اولین گامهای خود با راهاندازی پروژههای آزمایشی برای مشارکت و سرگرمی، ایجاد برچسبهای NFT، ایجاد محتوای دیجیتال منحصر به فرد و با کیفیت کردهاند.
آموزش در متاورس چیست؟
جوامع عمل، آزمایشگاه ها، شبیه سازها. Metaverse مکانی ایده آل برای تجربیاتی است که تأثیرات عاطفی و آموزشی قوی دارند. از تیمسازی تا پزشکی، از دانشکدههای قایقرانی تا کلاسهای دانشگاهی مجازی اجازه میدهد تا تجربیاتی به یاد ماندنی و گاهی بیشتر از واقعیها را تجربه کند.
هنر، تئاتر، معماری و طراحی
متاورس خود کار خلاقان است. ثروت دنیای مجازی چسبیدن افراد خلاق به پلتفرم است و با انجام این کار، کمک به ساخت چیزها، محیط ها، اشیایی است که متاورس را قابل زندگی می کند. بدون شک، فعالیت های بومی مجازی اساسا خلاقانه هستند.
دقیقاً در Decentraland بود که Pini Group – شرکتی که در بخش مهندسی چند ملیتی فعالیت می کند – پروژه Helmallery را به وجود آورد، ابتکاری که به لطف همکاری با Helm به آن اجازه داد تا معماری خود را مجازی کند. در واقع، یک ساختمان چند طبقه در یکی از اصلی ترین متاورسی های موجود امروزی ساخته شده است که میزبان NFT آثار برخی از هنرمندان مشهور بین المللی، مانند Silvano Repetto سوئیسی و هنرمند خیابانی Chiara Capobianco خواهد بود.
علوم اجتماعی، بازاریابی، ارتباطات متاورس چیست؟
یکی از ویژگی های جهان های اجتماعی مجازی، به اصطلاح، متابولیسم فرهنگی بسیار سریعی است که جوامع دنیای مجازی دارند. اثربخشی یک نقطه فروش یا یک کمپین بازاریابی را شبیه سازی کنید، علاقه مردم را به یک محصول تأیید کنید، یک مسابقه ایجاد کنید یا یک کارمند خلاق ترکیبی واقعی/مجازی طراحی کنید: Metaverse به شما اجازه می دهد تا پاسخ ها و بررسی هایی را داشته باشید، بهترین نظرسنجی که اجازه می دهد شما یک نمونه اولیه نه تنها از یک شی ایجاد کنید، بلکه یک نمونه اولیه اجتماعی بسازید و آن را روی محصول آزمایش کنید.
شهر مجازی، موقعیت جغرافیایی متاورس چیست؟
شهر مجازی و شهر واقعی، نقشه و قلمرو می توانند تا زمانی که با هم تطبیق پیدا کنند، همپوشانی داشته باشند، یا برعکس، تبدیل به امتداد دیگری شوند. موقعیت جغرافیایی و ترکیب واقعی و مجازی از جمله مناطق امیدوار کننده است.
گردشگری مصنوعی
سفر مجازی “تظاهر به سفر” نیست. به عنوان مثال، Synthtravel یک ابزار دیگر برای ایجاد نظر و آزمایش یک پیشنهاد، و همچنین دانستن اینکه چه کسی هنگام سوار شدن به هواپیما از ما استقبال خواهد کرد، است.
دفتر مجازی و کار هوشمند متاورس چیست؟
تکامل فناوریهای هویت، کار چابک، کنفرانسهای فراخوانی. همه فناوریها و راهحلهای ارتباطی و کاری که به خوبی میشناسیم و مؤثرترین ترکیب را در مجازی مییابند و بازیگران بزرگ این بازار در حال حاضر سناریوها و محصولاتی را به مردم و شرکتها عرضه میکنند. اگر روزی تقویت کننده ای برای متاورس وجود داشته باشد، مانند وب، بار دیگر اتوماسیون اداری پیشرو خواهد بود .
همچنین بخوانید: چگونه از آموزش آنلاین درآمد داشته باشیم؟
املاک مجازی متاورس چیست؟
احتمالاً اولین و سودآورترین فعالیت دنیای مجازی، فعالیت های املاک و مستغلات بود. Anshe Chung اولین توسعه دهنده املاک مجازی در Second Life بود که میلیون ها دلار از طریق دلالی زمین مجازی و آربیتراژ به دست آورد.
فیس بوک، متاورس خصوصی؟
هنوز جزئیاتی در دست نیست، اما مارک زاکربرگ در مورد پروژه ای به نام Metaverse در کنفرانس فیس بوک Connect 2021 صحبت کرد و Horizon Home را ارائه کرد که به نظر می رسد اولین قدم باشد. این خانه جدید پلتفرم واقعیت مجازی Oculus است که امکان سفارشی سازی این فضا را فراهم می کند که در آن می توان آواتارهای دوستان خود را دعوت کرد. علیرغم اطمینانهای دیوید ونر، مدیر مالی فیسبوک در مورد “یک متاورس مسئول “، مشکلات انباشته Big Digital Five آنقدر بزرگ و پیچیده است که جای سوال دارد.
پس از زاکربرگ، نادلا از مایکروسافت نیز در جریان رویداد Ignite از Metaverse صحبت کرد، که در آن ویدیوی جلسه ای در Teams بین دو مدیر Accenture نشان داده شد: یکی در بدن، دیگری در نسخه آواتار خود.
از وب تا متاورس و بالعکس
واقعیت مجازی جایگزین شبکه جهانی وب نمیشود. قابلیت همکاری بین دنیاها و پلتفرمها یکی از مهمترین شرطبندیهای Metaverse است، در واقع میتوان گفت که این شرط، برنامه قاتل است که امکان پذیرش پارادایم Metaverse را فراهم میکند از وب پذیرفته شده است.
اکنون زمان مناسبی است که فراتر از اتوماسیون صرف برویم و چشماندازی گستردهتر را در آغوش بگیریم و تحول دیجیتال را با جامعهای هوشمند ترکیب کنیم، جایی که پارادایمهای جدید فراگیر و انسان محور در هر سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اتخاذ میشوند. فقط یک دیدگاه کل نگر تمام واقعیت ها را در بر می گیرد: نوآوری یک شرکت خصوصی نیست.
جغرافیای سایبری متاورس چیست؟
نگاه کردن به متاورس در چشم، به نکاتی از جغرافیای سایبری نیاز دارد. جغرافیای سایبری طیف وسیعی از پدیدههای جغرافیایی را در بر میگیرد، از مطالعه زیرساختهای فیزیکی، جریان ترافیک، جمعیتشناسی جوامع جدید فضای مجازی تا جهانهای مجازی اجتماعی.
مطالعه درک و تجسم این فضاهای دیجیتالی برای بررسی تأثیرات بالقوه فناوریهای فضای سایبری بر فضای واقعی اساسی است: متاورس با کاوش در جغرافیای خود آغاز میشود.
اقتصاد واقعی و مجازی، ارزهای سایبری و مالکیت معنوی
بدون همگرایی و قابلیت همکاری، مانند امروز، فقط واقعیتهای مستقل و منزوی خواهیم داشت که بر اساس قوانین و روشهای خاص خود اداره میشوند. اولین کسی که از این پراکندگی رنج می برد، بازار است، که اساس توسعه هر جامعه است. تا زمانی که نتوانیم کیف پولی داشته باشیم که بتوان آن را در هر محیطی خرج کرد، هیچ سیستم مبادله ای یکپارچه و مشترک وجود نخواهد داشت، و نه قوانین مساوی برای حمایت از حقوق پدری، متاورس کامل نخواهیم داشت.
پروفایل و انتقال هویت و حریم خصوصی در متاورس چیست؟
به موازات اقتصاد، هویت می آید. آواتار فقط یک نماد گرافیکی در قالب یک عروسک نیست، بلکه نماینده هویت یک فرد است. حفظ هویت در هر محیط متاورس باید یک حق و یک اختیار، یک حق و یک وظیفه شهروندی باشد. داشتن هویت باعث می شود حقوق و مسئولیت هایی که در دنیای واقعی داریم و در دنیای مجازی به رسمیت شناخته شود.
متاورس نه تنها تجسم یک فضا، بلکه تجسم خود جامعه است. دنیای مجازی بدون تعامل واقعی بین مردم، همانطور که رسانه های اجتماعی کنونی ما را به آن عادت کرده اند، منسوخ شده است و تصادفی نیست که این بیماری همه گیر، که ما را از نظر اجتماعی منزوی کرده است، نیاز به توسعه یک واقعیت منسجم و یکپارچه تر را ایجاد کرده است. ظهور مجدد قدرتمند اجتماعی دیجیتال. متاورس باید تکامل این تجربه باشد.
نقش تجربیات متاورس چیست؟
تجربه کاربر و رابط کاربری زمینههای عمل محاسبات فضایی هستند که نحوه حرکت ما و نحوه دستکاری “چیزهای” متاورس را طراحی میکند. فنآوریهای دسترسی واقعاً مأموریت حیاتی هستند، سدی که بسیاری از فناوریهای امیدوارکننده در برابر آن گرفتار شدهاند. جستجو برای یک رویکرد جهانی به واقعیت مجازی شاید یک بن بست باشد، به احتمال زیاد دسترسی های متفاوتی با سطوح مختلف تجربه وجود خواهد داشت.
آخرین قطعه برای تحقق Metaverse کامل، امکان واقعی یافتن آنچه به دنبال آن هستیم، داشتن یک “جستجوی گوگل” منحصر به فرد، آخرین مرحله برای ایجاد یک محیط تحقیقاتی است که در آن اطلاعات، اشیا و افراد، آواتارها، ساختارهای دیجیتال و اشیاء واقعی قابل جستجو هستند.
متاورس چقدر می ارزد؟
از نظر ارزش اقتصادی، این مک کینزی است که با مطالعه اخیر خود، خلق ارزش در متاورس، که با مصاحبه با بیش از 3400 نفر از جمله مصرف کنندگان و مدیران تجاری انجام شده است، پتانسیل را در ارقام متاورس شناسایی می کند.
به گفته این شرکت مشاوره جهانی، تا سال 2030 متاورس به ارزش 5 تریلیون دلار خواهد رسید که با توجه به پتانسیلی که برای توسعه مدل های تجاری، محصولات و خدمات و خدمات جدید دارد، خود را به عنوان بزرگترین فرصت رشد جدید برای بخش های مختلف در دهه آینده شکل خواهد داد. به عنوان یک کانال تعامل در هر دو B2B و B2C. این تحقیق اشاره میکند که تأثیر بالقوه Metaverse در بخشهای مختلف متفاوت است، اگرچه تصور میشود پیامدهای آن در هر بخش وجود دارد.
به عنوان مثال، محققان مک کینزی تخمین می زنند که متاورس می تواند تا سال 2030 دوباره بین 2 تریلیون تا 2.6 تریلیون دلار بر بازار تجارت الکترونیک تأثیر بگذارد، تأثیری بین 180 تا 270 میلیارد دلار بر بازار یادگیری مجازی آکادمیک، از 144 میلیارد تا 206. میلیارد تاثیر در بازار تبلیغات و از 108 میلیارد تا 125 میلیارد تاثیر در بازار بازی.
سلام وقت بخیر
ممنون از مقاله خوبتون
یه موضوعی شنیده ام در مورد متاورس که میشه زمین هایی برای خودمون بخریم درسته این موضوع؟