دیجیتال مارکتینگ

طراحی پورتال شرکتی و سازمانی

مقدمه

طراحی یک پورتال مناسب سازمانی یکی از بهترین‌ روش‌های ممکن برای بهبود روند انتقال اطلاعات و همچنین ساده‌سازی ارائه خدمات محسوب می‌شود. طراحی پورتال شرکتی و سازمانی باید به‌گونه‌ای صورت بگیرد که کاربران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اطلاعات مدنظر خود دست بیابند تا در روند کلی سازمان اختلالی ایجاد نشود. با پلتفرم آموزش آنلاین کارینوتک همراه باشید.

متأسفانه در کشور ما مؤسسات بسیار کمی نسبت به اهمیت استفاده از پورتال‌های‌ سازمانی آگاه هستند؛ به همین دلیل بسیاری از خدمات آن‌گونه که باید ارائه نمی‌شوند. علاوه بر این، سرعت دستیابی به اطلاعات درون‌سازمانی نیز بسیار پایین است.
در این متن قصد داریم به مهم‌ترین مواردی که باید در زمان ساخت یک پورتال مناسب سازمانی به آن دقت کرد، بپردازیم. شناخت این موارد موجب می‌شود تا تمامی اصول طراحی رابط کاربری، رعایت شوند و در نتیجه‌ کاربر بتواند بلافاصله پس از ورود به پورتال، امور مدنظر را تکمیل کند.

از خدمات طراحی سایت اقساطی کارینوتک بهره مند شوید!

سفارش سئو و طراحی سایت

پورتال سازمانی چیست؟

با پیشرفت اینترنت بسیاری از امور را می‌توان بدون مراجعه به ادارات و یا شرکت‌های مختلف انجام داد. چنین امری بدون استفاده از پورتال‌های سازمانی معنی ندارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی¬های پورتال‌های سازمانی، نحوه جمع‌آوری اطلاعات است. برخلاف سایر وب‌سایت‌های خدماتی، طراحی پورتال شرکتی و سازمانی باید به‌گونه‌ای باشد که کلیه اطلاعات را از چندین منبع مختلف جمع‌آوری کند و بر طبق نیاز کاربر، آن‌ها را به نمایش بگذارد.

 شاید دوست داشته باشید : طراحی سایت با گوشی

به پورتال‌های سازمانی ORG PORTAL نیز گفته می‌شود. در کنار پورتال‌های سازمانی، پورتال‌هایی نیز وجود دارند که برای ارائه خدمات متنوع به مشتریان یک شرکت خاص طراحی شده‌اند. به این پورتال‌ها، پورتال‌های شرکتی یا ENTERPRISE PORTAL گفته می‌شود.

پورتال‌های سازمانی و شرکتی در یک امر مشترک هستند. آن‌ها یک راهکار مناسب برای به اشتراک گذاشتن کلیه اطلاعات موجود در سازمان و یا شرکت مدنظر، به شمار می‌آیند. با استفاده از این پورتال‌ها کارمندان یا کاربران می‌توانند اطلاعات موردنیاز خود را جستجو کنند.

از بهترین زبان های برنامه نویسی در آینده چه میدانید؟

پس از جمع‌آوری اطلاعات، می¬توان از آنها جهت انجام اموری همچون تصمیم‌گیری‌های سازمانی، تغییر روش‌های فروش، تنظیم آمار ماهانه و … استفاده کرد. به طبع هرچه سازمان مدنظر بزرگ‌تر باشد، میزان اطلاعات ردوبدل شده نیز افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل پورتال مدنظر نیز باید طراحی پیچیده‌تر و البته مناسب‌تری داشته باشد تا در مسیر انتقال اطلاعات مشکلی رخ ندهد.

 

تفاوت پرتال سازمانی و خصوصی

طراحی پورتال شرکتی و سازمانی به طور کامل با طراحی وب‌سایت‌هایی که به فروش محصولات، معرفی خدمات و … می‌پردازند، متفاوت است. پورتال‌های شرکتی و سازمانی برخلاف وب‌سایت‌های عادی یک فضای کاملاً خصوصی محسوب می‌شوند که فقط کارمندان و مدیران مؤسسه مربوطه، به آن دسترسی دارند.
در واقع ورود به چنین پورتال‌هایی بدون داشتن نام کاربری و همچنین رمز عبوری که سازمان در اختیار شما قرار می‌دهد، غیرممکن است. وب‌سایت‌های عادی برای کلیه افراد جامعه قابل‌مشاهده هستند، درحالی‌که محتوای پورتال‌های سازمانی و شرکتی تنها توسط یک سری افراد مشخص قابل بازدید است.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های پورتال‌های سازمانی و وب‌سایت‌های عادی، نحوه تعامل وب‌سایت است. در وب‌سایت‌های عادی معمولاً تنها چند بخش کوچک از وب‌سایت تعامل‌پذیر (INTERACTIVE) هستند؛ اما در پورتال‌های سازمانی و شرکتی کلیه بخش‌ها بر طبق نیاز کاربر، شخصی‌سازی (PERSONALIZE) می‌شوند.

چه افرادی باید از پورتال سازمانی و شرکت استفاده کنند؟

استفاده از پورتال‌های سازمانی و شرکتی برای همه مؤسسات ضروری نیست. به‌طورکلی تنها شرکت‌ها و سازمان‌های بسیار بزرگی که به‌اشتراک‌گذاری کلیه اطلاعات موجود در بین تمامی کارمندان خود نیاز دارند، باید به فکر طراحی پورتال شرکتی و سازمانی باشند.
این پورتال‌ها یک منبع بسیار مناسب برای انتقال اطلاعات بین کارمندان، مدیران، دریافت‌کنندگان خدمات، شرکت‌های ثالث و … محسوب می‌شوند. چنین پرتال‌هایی نه‌تنها انتقال اطلاعات بین افراد را تسهیل خواهند کرد، بلکه موجب افزایش سرعت انتقال اطلاعات نیز می¬شوند.

در طراحی این مدل پورتال‌ها معمولاً از زبان برنامه‌نویسی پایتون (python) استفاده می‌شود. پایتون با داشتن ویژگی‌های شخصی‌سازی فوق‌العاده مناسب، بهترین گزینه برای انجام این امور به شمار می‌آید. کدهای موسوم به کپچا نیز نقش مهمی‌ را در بحث امنیت این نوع از پورتال‌ها ایفا می‌‌کنند.

از خدمات عکاسی از محصول ما بهره مند شوید!

 

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم به طور کامل در مورد طراحی یک پورتال مناسب با شما عزیزان صحبت کنیم. همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، امروزه استفاده از پورتال‌های سازمانی و شرکتی به یک ضرورت تبدیل شده است و به همین دلیل تمامی شرکت‌هایی که قصد دارند محصولات خود را به طیف وسیع‌تری از مشتریان معرفی کنند، نباید اهمیت پرتال‌های سازمانی و شرکتی را دست‌کم بگیرند.
مهم‌ترین موضوع در طراحی پورتال شرکتی و سازمانی، متمرکز شدن بر روی خدمتی است که شرکت و یا سازمان مربوطه ارائه می‌دهد. هرچه محیط کاربری پورتال دارای طراحی کاربری یا UX بهتری باشد، کاربران و مدیران می‌توانند با سرعت بیشتری به خدمات مدنظر خود دسترسی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *