آموزش آنلاین

صفر تا صد تدریس آنلاین

مقدمه

اگرچه پیش از دوران کرونا مبحث تدریس آنلاین تا حدودی شناخته شده بود؛ اما کرونا موجب شد تا همه اقشار جامعه با قابلیت‌های بی‌نظیر این موضوع آشنا شوند؛ به همین دلیل بحث شناخت صفر تا صد نحوه تدریس آنلاین متقاضیان بسیاری پیدا کرده است و عده کثیری به دنبال آگاهی از کلیه مطالب مربوط به ارائه یک تدریس آنلاین باکیفیت هستند.

بحث تدریس مجازی اگرچه در ابتدا ممکن است پیچیده به نظر برسد؛ اما نکات ساده‌ای دارد. نکاتی که پیروی از آن‌ها موجب بهبود کیفیت کلاس‌های آنلاین شما خواهد شد. در متن شناخت صفر تا صد معرفی پلتفرم آموزش آنلاین قصد داریم کلیه اطلاعات موردنیاز در این زمینه را به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تعرفه پلتفرم آموزش مجازی-کارینوتک

آشنایی با تدریس آنلاین

در دنیای شلوغ امروزی امکان اینکه بسیاری از افراد و دانش‌آموزان بتوانند به‌موقع کلیه مطالب ارائه‌شده در کلاس درس را فرا بگیرند، وجود ندارد. در چنین مواقعی بهترین راهکار استفاده از مبحث تدریس و آموزش آنلاین است. آنلاین بودن بدان معنی خواهد بود که ارتباط بین آموزش‌دهنده و محصل از طریق شبکه اینترنت برگزار خواهد شد؛ بنابراین هیچ ارتباط فیزیکی و حضوری بین محصل و آموزش‌دهنده وجود ندارد.

همین امر باعث خواهد شد تا آموزگاران به شیوه جدید از تدریس نیاز داشته باشد. در این نوع تدریس آموزگار باید تمرکز خود را بر ارائه مطالب باکیفیت در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت بگذارد تا تمرکز محصل روی مبحث ارائه‌شده قرار داشته باشد. هرچه این امر بهتر رعایت شود، نتیجه نهایی (افزایش دانش محصلان) روند سریع‌تری خواهد داشت. در ادامه مبحث صفر تا صد نحوه تدریس آنلاین، به مهم‌ترین مزیت‌های این نوع تدریس می‌پردازیم.

 

برای شروع دانلود ادوب کانکت را انجام دهید

 

مهم‌ترین مزیت‌های آموزش آنلاین

در آموزش آنلاین دیگر بحث فضا و زمان معنی ندارد. آموزگار می‌تواند در زمان مناسب به تدریس آنلاین بپردازد و دانش‌آموز نیز می‌تواند کلاس‌های برگزارشده را بارها و بارها مشاهده کند. این فرایند موجب می‌گردد تا اگر دانش‌آموز در مبحث خاصی مشکل داشته باشد، بتواند با تکرار بخش مدنظر، ضعف‌های خود را جبران کند.

یکی دیگر از مزیت‌های آنلاین بودن تدریس، عدم محدودیت درزمینه تعداد محصلان است؛ چراکه در این روش تدریس کلیه افراد از طریق دستگاه‌های الکترونیکی خود (تلفن همراه هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و …) در کلاس شرکت خواهند کرد و به همین دلیل نیازی به ایجاد محدودیت وجود دارد.

درعین‌حال، آموزگاران می‌توانند به‌صورت آنی و لحظه‌ای کلیه اطلاعات مدنظر را در حین کلاس یا پس از پایان کلاس در اختیار محصلان قرار دهند؛ برای مثال در کلاس مربوط به آموزش روش‌های ضرب اعداد، آموزگار می‌تواند پس از پایان کلاس تمرین‌های مختلفی را به‌صورت ویدئویی یا متنی (با استفاده از فرمت‌هایی همچون پی‌دی‌اف و …) برای محصل ارسال کند.

از طرف دیگر، دانش‌آموزان نیز می‌توانند در هر زمان و هر مکانی به یادگیری دروس ارائه‌شده بپردازند و محدودیتی از این نظر وجود نداد. در بحث صفر تا صد نحوه تدریس مجازی باید به این نکته اشاره کنیم که تدریس آنلاین نه‌تنها موجب کاهش رابطه محصلان و آموزگار نخواهد شد؛ بلکه می‌تواند موجب تقویت این ارتباط نیز بشود.

 

خرید سرور بیگ بلو باتن برای آموزش مجازی

 

مهم‌ترین نکات تدریس مجازی

در این بخش از موضوع صفر تا صد نحوه تدریس آنلاین باید گفت تدریس آنلاین امروزه با استفاده از نرم‌افزارهای مختلفی انجام می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه، درک کامل کلیه گزینه‌های موجود در چنین نرم‌افزارهایی است. این مبحث به‌خصوص برای آموزگاران از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

هرچه آموزگار با نرم‌افزارهای مدنظر آشنایی بیشتری داشته باشد، می‌تواند کلاس آنلاین بهتری را برگزار کند. بهتر است پیش از ارائه مطالب به دانش‌آموزان، آموزگار مطالب مربوطه را چند بار مرور کند. این روند باعث خواهد شد تا زمان محدود کلاس به‌علت عدم آمادگی آموزگار هدر نرود.

علاوه بر این، آموزگار باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت یک ارزیابی منظم از کلاس خود داشته باشد تا در صورت وقوع هرگونه مشکلی ازلحاظ پیشرفت آموزشی، نسبت به یافتن بهترین راهکارهای مناسب اقدام شود. تفاوتی ندارد که آموزش آنلاین به شکل خصوصی دنبال خواهد شد یا خصوصی، در هر دو مورد داشتن یک اینترنت پرسرعت ضروری است. عدم وجود اینترنت پرسرعت ضربه بسیار بدی را به فرایند تدریس آنلاین وارد خواهد کرد.

 

شاید مفید باشد: ادوب کانکت برای ویندوز

 

پیشنهاد نرم‌افزار برای تدریس آنلاین به دانش‌آموزان

برخی از نرم‌افزارهایی که برای تدریس آنلاین به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود عبارتند از:
1. Zoom: نرم‌افزاری بسیار پرکاربرد برای تدریس آنلاین است، که قابلیت‌هایی مانند ویدئو کنفرانس، چت، صفحه‌بندی اشتراکی و ضبط کلاس را داراست.

2. Adobe Connect: نرم افزار ادوب کانکت یکی از نرم افزارهای مشهور برای برگزاری جلسات آنلاین و ویدئو کنفرانس است. این نرم افزار توسط شرکت ادوبی توسعه داده شده و امکانات متنوعی برای تدریس و برگزاری جلسات آنلاین فراهم می کند. بعضی از ویژگی های این نرم افزار عبارتند از:

– ویدئو کنفرانس با کیفیت بالا با قابلیت نمایش تصاویر، فایل ها و صفحات وب
– قابلیت استفاده از تابلو سفید و اسلاید شو برای نمایش محتوای آموزشی
– قابلیت ضبط جلسات آنلاین
– قابلیت برگزاری کلاس های آنلاین با تعداد بیشتری از دانشجویان
– قابلیت تعامل بیشتر با دانشجویان به وسیله چت یا نوشتن روی تابلو سفید
– قابلیت استفاده از ابزارهای آموزشی مانند پرسش و پاسخ، نظر سنجی و فعالیت های تعاملی دیگر
استفاده از Adobe Connect برای تدریس آنلاین یکی از گزینه های مناسب و پرکاربرد است، به خصوص اگر قصد دارید یک سیستم یکپارچه و کامل برای تدریس آنلاین به دانشجویان خود داشته باشید.

3. BigBlueButton: نرم افزار بیگ بلو باتن یک نرم افزار متن باز و رایگان برای برگزاری کلاس های آنلاین و ویدئو کنفرانس است. این نرم افزار شامل امکاناتی مانند ویدئو کنفرانس، چت، تابلو سفید، اشتراک فایل و صفحات وب و … می‌باشد. برای استفاده از این نرم افزار، باید از طریق مرورگر وب وارد سایت Big Blue Button شوید و یک کلاس آنلاین برای دانشجویان خود ایجاد کنید. بعضی از ویژگی‌های این نرم افزار عبارتند از:

– قابلیت استفاده از تابلو سفید برای نمایش محتوای آموزشی
– قابلیت اشتراک فایل و صفحات وب با دانشجویان
– قابلیت چت با دانشجویان و تعامل با آنها
– قابلیت ضبط جلسه آنلاین برای استفاده بعدی
– قابلیت تعامل با دانشجویان از طریق پرسش و پاسخ، نظرسنجی، فعالیت‌های تعاملی و …
– قابلیت برگزاری کلاس های آنلاین با تعداد بیشتری از دانشجویان
4. Moodle: یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که به دانشگاه‌ها و مدارس اجازه می‌دهد کلاس‌های آنلاین را برگزار کنند، امتحانات را بگیرند و محتوای آموزشی را به‌صورت آنلاین در اختیار دانش‌آموزان بگذارند.
5. Blackboard: یک پلتفرم آموزشی مشابه Moodle است که به دانشگاه‌ها و مدارس اجازه می‌دهد کلاس‌های آنلاین را برگزار کنند، امتحانات را بگیرند و محتوای آموزشی را به‌صورت آنلاین در اختیار دانش‌آموزان بگذارند.
6. Kahoot!: یک نرم‌افزار آموزشی تعاملی است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد با یکدیگر به‌صورت رقابتی در کوئیزها و بازی‌های آموزشی شرکت کنند.
همچنین، بسته به نیازهای شما به عنوان معلم، ممکن است نرم‌افزارهای دیگری مانند Padlet، Edmodo و Flipgrid نیز برای تدریس آنلاین مناسب باشند.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم به‌صورت مختصر کلیه اطلاعات موردنیاز درمورد شناخت تمامی نکات مربوط به نحوه آموزش آنلاین را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، امروزه مبحث تدریس آنلاین تنها به مدارس محدود نشده و شامل بازار کار، آموزش‌های جانبی، آموزش‌های تخصصی و … است.

مهم‌ترین نکته‌ای که درزمینه صفر تا صد نحوه تدریس آنلاین باید به آن توجه کنید، ارائه یک تدریس باکیفیت است. اگرچه بحث ابزار (دوربین، میکروفون و …) نیز اهمیت دارد؛ اما تا زمانی که تدریس شما جذابیت کافی را نداشته باشد، نمی‌توانید به موفقیت فکر کنید؛ بنابراین‌ بهتر است اولویت را بر کیفیت بگذارید نه کمیت!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *