آموزش ها

نحوه اجرای بهترین وبینار

نحوه اجرای بهترین وبینار

اگر نمی دانید چگونه شروع به ایجاد یک وبینار نمائید، در اینجا چند نکته در مورد نحوه اجرای بهترین وبینار ، و مراحلی که باید انجام دهید، آورده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل و نحوه اجرای بهترین وبینار

     1. موضوع ، عنوان و قالب مناسب را انتخاب کنید.

اول از همه، به این فکر کنید که هدف وبینار شما چه خواهد بود. آیا این امر می تواند منجر به تولید یک لیست، رشد لیست شما، فروش یک محصول یا استفاده از کاربران جدید شود؟ سپس در مورد موضوع تصمیم بگیرید. مهمترین دانشی که می توانید در یک ساعت یا بیشتر با مردم به اشتراک بگذارید چیست؟

حتما بخوانید: ایجاد وبینار جدید

اگر به دنبال الهام گرفتن از محتوای وبینار هستید، می توانید از طریق آمار دیگر محتوای خود بگردید تا ببینید چه چیزی باعث ترافیک سایت شما می شود و مخاطبان شما به چه چیزی علاقه دارند. این مرحله قطعاً تعامل بالاتری را تضمین می کند. به یاد داشته باشید که دقیق باشید. این کمک می کند تا مردم درک کنند که برای چه موردی ثبت نام کرده اند، و همچنین به شما کمک می کند تا از سئوی صفحه خود استفاده کنید.

نام  وبینارتان را با یک سؤال ذکر کنید. به عنوان مثال ، ‘چگونه می توان فروش وبینار را انجام داد؟ وبینار رایگان با * یک اینفلوئنسر مطرح در صنعت *. این که آیا این یک وبیناری است مختص افراد تازه کار  و یا برای متخصصین تهیه شده را مشخص کنید. این شما را از بسیاری از نظرات منفی مانند “من قبلاً می دانستم” و “خیلی پیچیده بود” “من اول باید اصول را بدانم” نجات می دهد.

وقتی در مورد این موضوع تصمیم گرفتید، فرمی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای وببینار شما باشد.

     2. ارائه دهنده و تیم را انتخاب کنید

هنگام آماده شدن برای وبینار، باید یک مجری واجد شرایط انتخاب کنید. او باید فردی باشد که از موضوع وبینار آگاهی کامل داشته باشد و از صحبت کردن عمومی و پاسخگویی به سؤالات سخت نترسد، کاریزمای خوبی داشته و حداقل کمی در برابر استرس مصون باشد. البته، سمینار وب شما می تواند بیش از یک مجری داشته باشد.

سپس می توانید یک دستیار انتخاب کنید که بتواند گپ را مدیریت کند و احتمالاً در حالی که گوینده با ارائه آنها ادامه می دهد به برخی از سؤالات مخاطب پاسخ دهد.

بعد از اینکه افراد کاملی پیدا کردید که محتوای وبینار را ایجاد می کنند، همچنین می توانید از شخصی ( یا چند نفر ) بخواهید که از لحاظ فنی از سمینار وب شما مراقبت کنند ( مطمئن شوید که اتصال به اینترنت قوی است و شنیده می شود و در صورت لزوم دیده می شود ).

     3. مطالب را برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید یک سمینار آنلاین ایجاد کنید برنامه ریزی برای آن بسیار مهم است که از ابتدا تا انتها درگیر آن هستید. وبینارهایی که مجری ها در آن تسلط کافی ندارند و آشفتگی و هرج و مرج در وبینار مشاهده می شود، به یاد ماندنی نیستند.

اگر شما وبینار خود را به درستی برنامه ریزی کنید، باید به قول شما عمل کند، و محتوای کاملی از آن را برای جذب مخاطب خود داشته باشد.

  • طرح کلی

وقتی موضوع و هدف سمینار آنلاین خود را می دانید، ایجاد یک طرح کلی دشوار نیست. به یاد داشته باشید که به طور متوسط هر وبینار حدود ( ۴۰ – ۶۰ ) دقیقه طول می کشد، به این ترتیب چهارچوب زمانی استانداردی که می خواهید با آن کار کنید را در اختیار دارید. اگر یک وبینار از پیش تنظیم نشده ایجاد می کنید، ابتدا درست مانند یک کارگردان فیلم، صفحه داستانی ایجاد کنید.

  • ساختار

مطالبی که شما در سراسر وبینار ارائه می دهید، باید به اندازه کافی جذاب باشد تا شرکت کنندگان تا آخر در وبینار بمانند. همچنین می توانید در همان ابتدای سمینار یک جایزه در نظر بگیرید تا انگیزه ای برای تماشای کامل برای مخاطبتان ایجاد کنید.

به طور مثال در همان ابتدای وبینار یک جایزه تعیین نمایید و در انتهای وبینار یک سوال از محتوای صحبت شده مطرح نمایید و از بین افرادی که پاسخ درست را می دهند برنده را مشخص نمایید. یک قانون ( ۸۰ – ۲۰ ) هم برای محتوای وبینار وجود دارد. چنانچه شما محصولی را به فروش می رسانید، ۸۰ درصد از زمان وبینارتان را صرف محتوای کلی نمایید و ۲۰ درصد باقیمانده را به معرفی محصولتان اختصاص دهید.

  • شروع وبینار و نحوه اجرای بهترین وبینار

نحوه آغاز وبینار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اینکه چه حسی به مخاطبین خود انتقال می دهید. بهترین کار این است که با استقبال از شرکت کنندگان شروع کنید. مثلا از آنها بخواهید که اعلام کنند که از کجا به وبینار شما می پیوندند، با اینکار شما یک تعامل سریع با مخاطبینتان ایجاد خواهید کرد.

با مشخص کردن اینکه چه کسی از سمینار آنلاین سود می برد، به شرکت کنندگان این اطمینان را بدهید که مکان مناسبی برای حضور آنهاست. همچنین، نه تنها موضوع وبینار خود، بلکه خودتان را نیز معرفی کنید. برای اثبات قابل اعتماد بودن، با یک داستان قابل اعتماد شروع کنید.

به یاد داشته باشید که همیشه در پایان جلسه زمانی را برای پرسش و پاسخ در نظر بگیرید. در ابتدای وبینار این نکته را ذکر کنید تا مخاطب وقت داشته باشد تا در مورد سؤالاتی که می خواهد بپرسد فکر کند.

  • مدت زمان هر وبینار چقدر باید باشد؟

در بیشتر موارد، وبینارها از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامند. ۶۰ دقیقه زمان کافی برای یک وبینار ۴۵ دقیقه ای است و ۱۵ دقیقه باقی مانده، صرف پاسخگویی به سؤالاتی می شود که مخاطب ممکن است در انتهای جلسه وبینار بپرسید.

البته ، طول “معمول” وبینار قطعی نیست. اگر محتوای ساختاری خوبی دارید که بیش از یک ساعت زمان برای ارائه آن نیاز دارید، هیچ مشکلی نیست، زمان بگذارید. اگر فقط یک ارائه کوتاه دارید، مثلا به سبک گفتگوهای TED، می توانید آن را به یک وبینار تبدیل کنید، زیرا مخاطبان تمایل دارند که وقتی یک ویدیو طولانی تر است، به صورت زنده ارائه شود.

حتما بخوانید: آموزش استفاده از ادوب کانکت 

     4. آماده سازی فناوری و محیط

قبل از اجرای وبینار، اطمینان حاصل کنید که یک دوربین دارید ( دوربین لپ تاپ مناسب است ) و یک میکروفون با تنظیمات متناسب با محیطی که در آن قرار دارید. منظور این است که، مجموعه ای را برای وبینار خود انتخاب کنید.

دفتر شما، یا حتی اتاق نشیمن شما، می تواند محل برگزاری وبینار شما باشد اگر آن محل را به صورت مکانی حرفه ای درآورید و اطمینان حاصل کنید، که هیچ شخصی در حین وبینار برایتان مزاحمت  ایجاد نکرده و باعث قطع شدن مباحث شما نمی گردد. این موضوع می تواند شما را از مبحث وبینار دور کند و تمرکز شرکت کنندگان را مختل کند.

برای به حداقل رساندن مشکلات اینترنتی، بررسی کنید که آیا اتصال اینترنت شما پایدار است، مطمئن شوید که شارژر لپ تاپ شما وصل شده است یا اینکه رایانه شما شروع به روزرسانی خود نخواهد کرد. و ناگفته پیداست – اگر می خواهید صفحه خود را به اشتراک بگذارید، هیچ گزینه غیر ضروری را در مرورگر خود باز نکنید و تا جای ممکن دسک تاپ خود را پاک کنید.

همچنین بهتر است ۲۰ دقیقه قبل از جلسه برنامه ریزی شده وارد اتاق برگزاری وبینار شوید و بررسی کنید که آیا همه چیز به درستی پیش می رود یا خیر .

     5. از قبل در سایر وبینارها شرکت کنید

وقتی خودتان هرگز در وبیناری شرکت نکرده اید، تصور اینکه چگونه تصمیم دارید برای آن آماده شوید، دشوار است. چند وبینار قوی مانند وبینارهای اینفلوئنسرهای صنعت پیدا کنید و هم اکنون ثبت نام کنید. از شروع صفحه وبینار، تا نحوه صحبت گوینده، تمامی مواردی را که به نظر شما جالب می رسد را یادداشت کنید. آنچه را که می توانید در آماده سازی خود پیاده کنید ببینید.

     6. وبینار خود را برنامه ریزی کنید

بهترین زمان برای اجرای وبینار چه زمانی است؟ تشخیص دقیق تاریخ و زمان دشوار است، اما قانون اساسی این است که برنامه وبینار را برای وسط هفته، یکشنبه تا سه شنبه ( با یک شنبه به عنوان گزینه برتر ) تعیین کنید. روزهای دیگر احتمال بیشتری وجود دارد که افراد در تعطیلات باشند. بیشتر افراد هر هفته فقط به یک وبینار متعهد می شوند، بنابراین شما با سایر بازیکنان این زمینه رقابت خواهید کرد.

در حالی که ممکن است شما فرض کنید افراد می خواهند بعد از ظهر در سمینارهای وب شرکت کنند، یعنی زمانی که کارشان تمام شد، به طور کامل درست نیست. برخی از آمارها حاکی از آن است که مدت زمانی که بیشتر افراد ترجیح می دهند در وبینارها شرکت کنند ۱۰ صبح یا ۱۱ صبح است، و سعی کنید سمینار را برای ساعت های ناهار برنامه ریزی نکنید.

ضمنا هنگام تبلیغ سمینار ویدئویی خود، ذکر کنید که سمینار ضبط خواهد شد. مخاطب وقتی بداند که حتی اگر نتوانند در وبینار شرکت نکند، بعداً ضبط را دریافت می کند، ثبت نام می کند.

     7. وبینار خود را تبلیغ کنید

برای اجرای یک ارائه آنلاین، به افرادی نیاز دارید تا ثبت نام کنند. این را بدانید که فقط مطالب شما نیست که باعث می شود مخاطبان شما ثبت نام کنند. نحوه تبلیغات نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین روش تبلیغ ادغام ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال است .

صفحات فرود Webinar

صفحه فرود یا Landing Page، صفحه‌ای ساده و مجزا ست که به هدف جذب کاربر یا یک تبدیل ( Conversion ) ساده ایجاد شده است. دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود می‌آید؛ درست مانند یک مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاه است و بعد از پیاده شدن از هواپیما، مجال بازدید از شهر را خواهد داشت.

صفحه فرود باید علاوه بر اطلاعات کافی و کامل در ارتباط با وبینار شما، جذابیت ظاهری را نیز در جذب مخاطب دارا باشد. با ایجاد یک صفخه فرود، شما تمامی آنچه را که مخاطبتان نیاز دارد در ارتباط با موضوع وبینارتان بداند، به او میگویید. در ابتدا خلاصه ای از شرح حال وبینار را توضیح می دهید و هر آنچه را که باید از قبل بدانند به مخاطبان بگویید.

در چند نکته آنچه برای شرکت کنندگان جذاب می باشد را برجسته کنید. فراموش نکنید که میزبان های وبینار را معرفی کنید. سپس، یک فرم ثبت نام را در آن جا قرار دهید که منجر به ثبت نام کاربر گردد و آخرین مرحله ای که شما هرگز نباید از آن پرش کنید – تاریخ و زمان وبینار خود را برجسته کنید .

©کلیه حقوق این مطلب ( نحوه اجرای بهترین وبینار ) متعلق به رسانه کارینوتک می باشد. هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *