آموزش آنلاین

جیتسی چیست و چه امکاناتی دارد؟

مقدمه

در این بلاگ به سوال بسیاری از کاربران که جیتسی چیست میپردازیم و سپس به ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد. و مجموعه ای از برنامه های چند منظوره صوتی رایگان و منبع باز برای استفاده از ( VoIP ) ، کنفرانس ویدیویی و پیام های فوری برای برنامه های وب، ویندوز، لینوکسmac OS ، iOS و اندروید است. پروژه Jitsi قبلاً به عنوان SIP  Communicator شناخته می شد. با رشد WebRTC، تمرکز تیم پروژه به Jitsi Video bridge برای اجازه دادن به تماس های ویدیویی با نرم افزار تدریس آنلاین جهت آموزش  مجازی  چند طرفه تحت وب تغییر یافت. بعداً این تیم جیتسی میت Jitsi Meet را اضافه کرد ، یک برنامه کنفرانس ویدیویی کامل که شامل کلاینت های وب برای سیستم عامل های Android و iOS است. Jitsi همچنین با استفاده از Meet.jit.si ، نسخه ای از Jitsi Meet که توسط Jitsi برای استفاده رایگان در جامعه برگزار می شود، ارائه داد. پروژه های دیگر عبارتند از: جیگاسی ، lib-jitsi-Meet ، Jidesha وخود جیتسی نام برد. جیتسی از نهادهای مختلف مانند بنیاد NLnet، دانشگاه استراسبورگ و منطقه آلزاس پشتیبانی دریافت کرده است و همچنین چندین مشارکت در برنامه Google Summer of Code داشته است.

 

تاریخچه جیتسی

کار بر روی جیتسی ( ارتباط دهنده SIP آن زمان ) در سال 2003 و در چارچوب پروژه دانشجویی امیل ایووف در دانشگاه استراسبورگ آغاز شد. در ابتدا به عنوان نمونه تلفن ویدیویی در پشته JAIN-SIP منتشر شد و بعداً به عنوان یک پروژه مستقل از بازار خارج شد.

در سال 2009 ، امیل ایووف شرکت Blue Jimp را تاسیس کرد که برخی از همکاران اصلی جیتسی را به منظور ارائه خدمات پشتیبانی حرفه ای و پشتیبانی جلسات آنلاین مربوط به پروژه به کار گرفته است.

تاریخچه جیتسی-کارینوتک

تغییر نام Jitsi

در سال 2011، پس از موفقیت در پشتیبانی از ارتباط صوتی / تصویری از پسوندهای Jingle XMPP ، پروژه به Jitsi تغییر نام داد، زیرا دیگر “فقط ارتباط دهنده SIP” نبود. این نام  بلغاری از ( سیمها ) نشات گرفته است. جیتسی Video bridge را در سال 2013 معرفی کرد تا از تماس ویدیویی وبینار آنلاین چند طرفه با مشتری های خود با استفاده از معماری جدید ( Selective Forwarding Unit ( SFU پشتیبانی کند.

بعداً در همان سال پشتیبانی اولیه به Jitsi Video bridge اضافه شد، که امکان تماس WebRTC را از طریق مرورگر فراهم می کند. برای نشان دادن چگونگی استفاده از Jitsi Video bridge به عنوان سرویس تولید، BlueJimp استفاده رایگان از سیستم میزبان خود را در meet.jit.si ارائه داد.

در تاریخ 4 نوامبر 2014، “Jitsi + Ostel” از 7 امتیاز کارت امتیازی پیام ایمن بنیاد Frontier Electronic 6 امتیاز کسب کرد. آنها یک امتیاز از دست دادند زیرا اخیراً ممیزی کد مستقل انجام نشده است.

در تاریخ 1 فوریه 2015، Hristo Terezov ، Ingo Bauersachs و سایر اعضای تیم نسخه 2.6 را از جایگاه خود در رویداد نشست اروپایی توسعه دهندگان نرم افزار منبع آزاد 2015 و بروکسل منتشر کردند. این نسخه شامل اصلاحات امنیتی، پشتیبانی از پروتکل MSN منسوخ شده را حذف نمود، همراه با SSLv3 در XMPP .

در میان سایر پیشرفت های قابل توجه ، نسخه OS X دارای یک زمان اجرا Java 8 است، به طور پیش فرض امکان لغو اکو را فراهم می کند و از زیر سیستم Core Audio استفاده می کند.

با خرید اشتراک بلو باتن برای جلسات آنلاین استفاده کنید

ساخت لینوکس با استفاده از GTK + Look And Feel به مشکلات قلم پرداخته و هنگام استفاده از سیستم صوتی Pulse Audio برخی از مشکلات طولانی مدت مربوط به سطح میکروفن را هنگام تنظیم تماس رفع می کند. این نسخه همچنین پایگاه داده تعبیه شده جاوا Hyper SQL Database را برای بهبود عملکرد برای کاربران دارای پرونده های پیکربندی بزرگ اضافه نمود.

شاید دوست داشته باشید دانلود ادوب کانکت و برگزاری وب کنفراس آنلاین

شرکت Atlassian مجموعه Blue Jimp را در 5 آوریل 2015 خریداری کرد. پس از خرید ، تیم جدید Jitsi تحت نظر Atlassian کار توسعه پروژه Jitsi Desktop را متوقف کرد و تلاش خود را برای پروژه های مربوط به Jitsi Video bridge و Jitsi Meet گسترش داد . مشارکت های منظم از جامعه منبع باز پروژه Jitsi Desktop را حفظ نمود.

در سال 2017 ،  Jitsi به عنوان ویجت به بخش های دیگر اضافه شد. در اکتبر 2018 ، مجدداً شرکت Atlassian قابلیت و ماژول Jitsi ، برای چت و کنفرانس ویدیویی را خریداری نمود.

ساخت لینوکس-کارینوتک

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از Jitsi Meet

پروژه های اولیه جیتسی چیست و چه امکاناتی دارد؟

مجموعه ای از برنامه های چند منظوره صوتی رایگان و منبع باز برای استفاده از ( VoIP )، کنفرانس ویدیویی و سمینار آنلاین پیام های فوری برای برنامه های وب ، ویندوز ، لینوکس ، mac OS ، iOS و اندروید است.

  • کنفرانس ویدیویی در جیتسی

مخزن منبع باز جیتسی در GitHub در حال حاضر شامل 103 مخزن است. پروژه های اصلی عبارتند از :

جیتسی ملاقات

سرور کنفرانس ویدیویی که برای نصب سریع روی سرورهای دبیان / اوبونتو طراحی شده است.

جیتسی ویدوبریج

موتور واحد منتخب حمل و نقل WebRTC برای تأمین انرژی کنفرانس های چند جانبه.

جیگاسی

برنامه سمت سرور که امکان بر قراری ارتباط با SIP را می دهد تا به کنفرانس های Jitsi Meet که توسط Jitsi Video bridge برگزار می شود، بپیوندند.

lib-Jitsi-meet

سطح پایین JavaScript API برای ارائه یک رابط کاربری سفارشی برای Jitsi Meet .

جیدشا

افزونه Chrome برای Jitsi Meet .

جیتسی

ارتباط دهنده صوتی ، تصویری و گپ که از پروتکل هایی مانند SIP ، XMPP / Jabber ، AIM / ICQ و IRC پشتیبانی می کند.

جیتسی ملاقات

Jitsi Meet یک برنامه منبع باز JavaScript WebRTC است و می تواند برای کنفرانس ویدیویی استفاده شود. می توان میزکار و ارائه ها را به اشتراک گذاشت و فقط با یک لینک می توان اعضای جدید را برای کنفرانس ویدیویی دعوت کرد. با بارگیری برنامه یا مستقیماً در یک مرورگر قابل استفاده است و با هر مرورگر اخیر سازگار است.

هر کاربر می تواند از سرورهای Jitsi.org استفاده کند یا می تواند نرم افزار سرور را بر روی دستگاهی مبتنی بر Linux بارگیری و نصب کند.

پروژه های اولیه جیتسی-کارینوتک

ویژگی های اصلی جیتسی چیست؟

ارتباط رمزگذاری شده ( ارتباط امن ) :

از آوریل 2020 ، تماس های 1به1 از حالت P2P استفاده می کنند که از طریق DTLS – SRTP بین دو شرکت کننده رمزگذاری می شود.

تماس های گروهی از رمزگذاری DTLS-SRTP نیز استفاده می کنند ، اما به ( Jitsi Video bridge ( JVB به عنوان روتر ویدیویی ، جایی که بسته ها به طور موقت رمزگشایی می شوند ، اعتماد می کنند.

تیم جیتسی تأکید می کند که “آنها هرگز در هیچ حافظه پایدار ذخیره نمی شوند و فقط در حافظه زندگی می کنند در حالی که به سایر شرکت کنندگان در جلسه هدایت می شوند” ، و این اقدام به دلیل محدودیت های فعلی فناوری اساسی WebRTC ضروری است.

  • جیتسی ویدوبریج

Jitsi Video bridge یک راه حل کنفرانس ویدیویی است که از WebRTC پشتیبانی می کند و به شما امکان ارتباط ویدیویی با چند کاربر را می دهد. این یک واحد حمل و نقل انتخابی است و فقط جریانهای انتخاب شده را به سایر کاربران شرکت کننده در تماس ویدیویی کنفرانس هدایت می کند ، بنابراین ، قدرت CPU برای عملکرد چندان مهم نیست.

  • دسکتاپ جیتسی

جیتسی برخی از پروژه های مانند Jitsi Video bridge Selective Forwarding Unit  و Jitsi Meet ، یک برنامه ویدئو و کنفرانس وب را ایجاد کرد.

برای جلوگیری از محبوبیت بیشتر این پروژه های دیگر Jitsi ، برنامه مشتری Jitsi به عنوان Jitsi Desktop تغییر نام یافت. در اصل این پروژه به دلیل پشتیبانی از IPv6 بیشتر به عنوان ابزاری برای آزمایش مورد استفاده قرار گرفت. در طول سالها ، پروژه با جمع آوری اعضا ، پروتکلهای دیگری به غیر از SIP را نیز پشتیبانی می کرد.

امکانات

جیتسی از چندین سیستم عامل از جمله ویندوز و همچنین سیستم های مشابه یونیکس مانند لینوکس ،  Mac OS X و BSD پشتیبانی می کند. برنامه های تلفن همراه را می توانید در App Store برای iOS و در Google Play Store و F-droid platform برای Android بارگیری کنید.

همچنین شامل موارد زیر است :

  • انتقال مکالمه
  • دور شدن خودکار
  • اتصال مجدد خودکار
  • پاسخ خودکار و بازارسال خودکار
  • ضبط تماس
  • رمزگذاری تماس با SRTP و ZRTP
  • تماس های کنفرانس
  • ایجاد ارتباط مستقیم رسانه با پروتکل ICE
  • اشتراک گذاری دسک تاپ
  • رمزنگاری محل ذخیره پسوردها با استفاده از رمزعبور اصلی
  • انتقال پرونده برای XMPP ، AIM / ICQ ، Windows Live Messenger ، YIM
  • رمزگذاری پیام فوری با OTR رمزگذاری شده از انتها به انتهای دیگر
  • پشتیبانی IPv6 از SIP و XMPP
  • رله رسانه با پروتکل TURN
  • نشانگر انتظار پیام ( RFC 3842 )
  • تماس صوتی و تصویری برای SIP و XMPP با استفاده از264 و H.263 یا VP8 برای رمزگذاری ویدیو
  • صدای پهن باند با SILK ، 722 ، Speex و Opus
  • پشتیبانی از DTMF با SIP INFO و ( RTP ( RFC 2833 / RFC 4733 ، درون باند.
  • پشتیبانی از DNSSEC
  • پشتیبانی ویدیویی گروهی (Jitsi Video bridge)
  • پنهان سازی بسته از دست دادن بسته ها با رمزگذارهای SILK و Opus

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *