آموزش آنلاین

چگونه یک وبینار خوب و کاربردی داشته باشیم؟

فهرست مطالب

وبینار چیست و چگونه یک وبینار خوب و کاربردی داشته باشیم؟

برای دانستن این موضوع که چگونه یک وبینار آنلاین خوب و کاربردی داشته باشیم؟ با ما همراه باشید. وبینار یک سمینار آنلاین تعاملی است ، که هر کس با اتصال به اینترنت و نرم افزارهای لازم مانند ادوبی کانکت  و بیگ بلو باتن میتواند آن را از طریق وب مشاهده کند. به طور معمول، یک میزبان (یا ناظم) حداقل به یک مجری ملحق می شود که در مورد یک موضوع برای مدت زمان مشخص ، صحبت می کند.

وبینار می تواند شامل ویدئویی باشد که مجری صحبت می کند ، نمایش اسلایدها یا سایر عناصر بصری. در ادامه جلسه ؛ ارائه معمولاً توسط یک جلسه پرسش و پاسخ دنبال می شود ، و در طی این مدت مخاطب می تواند سؤالاتی بپرسد.

خرید اشتراک بیگ بلو باتن

تعرفه پلتفرم آموزش مجازی-کارینوتک

چرا باید از وبینار استفاده کنید؟

یکی از مهمترین مزایای وبینار و سمینار آنلاین انعطاف پذیری مکان است. میزبان می تواند درهر نقطه از جهان زندگی کند ، در حالی که میهمان و اعضای مخاطب از نقاط دیگر جهان در وبینار شرکت می کنند. این امر باعث می شود مخاطب شما شانس بیشتری برای حضور در یک وبینار داشته باشد ، برخلاف حضور بدنی در سمیناریا کنفرانس ( جایی که آنها مجبور به رزرو پرواز و رزرو اتاق و هتل هستند).

وبینارها از نظر قالب نیز انعطاف پذیر هستند. محتوا در یک وبینار می تواند در قالب های مختلفی ضبط و به اشتراک گذاشته شود یا مجدداً مورد استفاده قرار گیرد. در کنار انعطاف پذیری وبینارها ، آنها همچنین قدرت جلب توجه مخاطبان شما را دارند. وبینارها همچنین برای ایجاد ارتباط دو طرفه بین شما و مخاطبان ایده آل هستند. اگر در مورد ارائه یا محصولی که نمایش می دهید سؤالی دارید ، می توانند در زمان واقعی از شما بپرسند که به رفع موانع احتمالی کمک میکند.

وبینارها همچنین دسترسی مستقیم به بلندگو را به مخاطبان می دهند. از آنجا که سخنران عموماً شخصیتی قدرتمند یا رهبر است ، این امر به حضار دسترسی بی سابقه ای می دهد ، که هم دلیلی برای حضور است و هم راهی برای ایجاد اعتماد است. وبینارها به همان اندازه که شگفت انگیز و فوق العاده هستند ، اما بدون استراتژی های بازاریابی و انتخاب درست نرم افزار وبینار  جهت آموزش مجازی ارزش افزوده و موفقیتی برای شما نخواهند داشت.

خرید سرویس ادوب کانکت

شرایط و ملزومات برگزاری وبینار آنلاین

برای برگزاری وبینار، شما به یک سری شرایط و ابزار های خاص نیاز دارید. پلتفرم برگزاری سمینار، اولین ابزاری است که شما به آن احتیاج خواهید داشت. در لیست زیر، شما می توانید این موارد مهم را مشاهده کنید.

  • داشتن اینترنت پر سرعت: شما باید از یک اتصال سریع و قوی اینترنت استفاده کنید تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید.
  • داشتن یک کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی: بدون استفاده از کامپیوتر، امکان برگزاری وبینار هم وجود ندارد.
  • استفاده از یک پلتفرم قوی: هرچه کیفیت و سرعت پلتفرم مورد نظر شما بیشتر باشد، تجربه شما هم بهبود پیدا می کند.

دانلود ادوب کانکت برای ویندوز

نکات استراتژی وبینار

نکاتی در مورد استراتژی وبینار، برنامه ریزی، بازاریابی، هاستینگ و … ارائه شده است که می تواند به شما در موفقیت کمک کند:

     1. شرکت کنندگان خود را بشناسید

سه سؤالی که باید به آنها پاسخ دهید:

  • چه کسانی شرکت خواهد کرد؟
  • با چه چالش ها و مشکلاتی روبرو هستند؟
  • اهداف آنها چیست؟

دانستن اینکه افراد شرکت کننده شما چه کسانی هستند ، اطمینان حاصل می کنند که برای یک وبینار با ارزش و موفق برنامه ریزی می کنید.

با دانلود نرم افزار ادوب کانکت از امکانات این پلتفرم آموزش آنلاین بهره مند شوید.

     2. در مورد برند سازی ویژوال فکر کنید

وقتی صحبت از وبینارها می شود ، شما باید هماهنگ باشید و سعی کنید همه چیز را با لحن بصری برندتان هماهنگ کنید.

به عنوان مثال، مطمئن شوید که لوگوی خود را در جایی که منطقی باشد ، مانند انیمیشن افتتاحیه یا اسلایدهای اصلی وارد کرده اید. همچنین باید از فونت ها ، رنگ ها و سایر عناصر بصری استفاده کنید ، که مطابق با سبک کلی برند شماست. این جزئیات ممکن است کوچک و ناچیز به نظر برسند ، اما به یاد داشته باشید که آنها برای ایجاد یک تجربه منسجم برای شرکت کنندگان وبینار شما ضروری هستند.

دانلود ادوب کانکت برای اندروید

     3. موبایل را در ذهن خود نگه دارید

همه کسانی که وبینار شما را مشاهده می کنند ، در لپ تاپ خود این کار را انجام نمی دهند و تعدادی از طریق موبایل وارد جلسه میشوند. تقریباً ۲۵ درصد از شرکت کنندگان از طریق موبایل خود به وبینار می پردازند. پس مطمئن شوید که اندازه متن و تصاویر را در اسلایدها و حاشیه نویسی های خود برای موبایل و هر دستگاهی که کاربرانتان با آن وارد میشوند سازگار و واکنشگرا کرده اید.

همچنین دقت کنید تمام  ویژگی های تعاملی نرم افزار وبینار مورد استفاده توسط دستگاه های تلفن همراه پشتیبانی شود و قابل اجرا باشد.

     4. محصولات یا خدمات خود را به عنوان یک افزودنی پیشنهاد دهید

ارائه محصول شما در وسط یک وبینار ، همه چیز را به یک تبلیغ تبدیل نمی کند تا زمانی که وبینار شما هر آنچه را که وعده داده اید تحویل دهد ، مخاطبان شما باید نسبت به هر آنچه که می خواهید درک کنند.

فقط دو مورد وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

  • بقیه توصیه هایی که در وبینار ارائه می شود باید همچنان بدون محصول شما مفید باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که محصول را در زمان مناسب ارائه دهید.

     5. یک سری وبینار پرداخت شده را در نظر بگیرید

بازاریابی وبینار می تواند بسیار پرهزینه باشد. وبینارهای پولی میتوانند هزینه های بازاریابی خود را از طریق شرکت کنندگان ؛ در بیاورند.

     6. برنامه ریزی و تهیه وبینار

شاید میزبانی وبینار به صورت تنهایی امکان پذیر باشد اما ممکن است شما را دیوانه کند. به همین دلیل همیشه ترجیح می دهید افراد دیگری هم با شما همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به راحتی پیش می رود. برنامه ریزی، تبلیغ، خود وبینار و هر آنچه را که در پی می آید.

برای این منظور، به یک دستیار نیاز دارید که درک خوبی از تجهیزات و نرم افزارهای وبینار شما داشته باشد. لزوماً آنها نباید در مورد موضوع وبینار آگاهی داشته باشند، اما باید بتوانند مشکلات در تعامل با شرکت کنندگان را عیب یابی کنند.

ادوب کانکت برای مک

     7. موضوع خود را انتخاب کنید

همیشه ابتدا روی محتوا تمرکز کنید ، شما باید استانداردهای تحریریه بالایی را حفظ کنید. افراد برای یادگیری در وبینارها شرکت می کنند بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید موضوعاتی را که ارائه می دهید جالب و مفید باشند.

یکی از اهداف شما نشان دادن اقتدار خود به عنوان منبع اطلاعات است. باید نشان دهید که مسائل خود را می دانید و با آنچه در اطراف شما می گذرد هماهنگ هستید. برای داشتن یک وبینار قدرتمند ، باید آن را به یک موضوع خاص محدود کنید که برای مخاطبان هدف شما آموزنده باشد.

     8. یک سخن گو عالی پیدا کنید

شما می توانید از افراد و سخنگوهای داخل شرکت یا متخصصان و افراد خبره تری استفاده کنید. صرف نظر از اینکه کدام مسیر را طی کنید ، مهم این است که مطمئن شوید سخنگو از دانش و تجربه مناسبی برای صحبت در مورد موضوع مورد نظر برخوردار باشد.

     9. تاریخ و زمان را انتخاب کنید

حتماً مناطق زمانی را درصورتی که شرکت کنندگان در فواصل مختلف جغرافیایی هستند ؛ در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال اگر درساحل غربی هستید ، وبینار را در ساعتی شروع کنید که برای شرکت کنندگانی که در ساحل شرقی زندگی می کنند هم مناسب باشد.

     10. در مورد قالب وبینار خود تصمیم بگیرید

هنگامی که میدانید چه موضوعی را میخواهید پوشش دهید ، آن را به موضوعات اختصاصی تری تقسیم کرده و قالب های وبینار را که می خواهید استفاده کنید ، از قبل برنامه ریزی کنید.

     11. تست کنید

  • قبل از روز ارائه ، همه را دور هم جمع کنید تا یک وبینار را اجرا کنند ، طوری عمل کنید که گویی این واقعیت است.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام تجهیزات به درستی کار می کنند ، اسلایدها به ترتیب هستند و سخنگوها می دانند چه کاری انجام می دهند.

     12. فرآیند وبینار خود را مستند کنید

برای به دست آوردن مزایای کامل این ابزار شگفت انگیز بازاریابی ، ممکن است نیاز به برگزاری ده‌ها یا حتی صدها وبینار داشته باشید. به همین دلیل است که باید تمام مراحل خود را مستند کنید.

با انجام این کار، تولید وبینار شما در آینده ساده تر خواهد شد. یک تقویم سرمقاله ایجاد کنید که موضوعات، سخن گوها و تاریخ ها ؛ هفته ها و… از پیش ردیابی و برنامه ریزی شوند. همچنین برای هر مرحله از وبینارخود لیستی از کارها و کارهای انجام شده تهیه کنید تا هیچ چیز فراموش نشود.

     13. بستر وبینار مناسب را انتخاب کنید

اگر در اپیزود زنده با مشکلات فنی روبرو شوید، بینندگان وبینار شما تجربه ناخوشایندی خواهند داشت ، این منجر به بازخورد و رتبه بندی ضعیف می شود. بنابراین بستر وبینار یک عنصر بسیار مهم در اطمینان از موفقیت هر قسمت وبینار است.

     14. نرم افزار خود را تست کنید

مراقب باشید از موارد اساسی غافل نشوید. اطمینان حاصل کنید که شما مجهز به ارائه یک وبینار باکیفیت بالا هستید که مردم به خاطر خواهند سپرد. بهترین راه برای انجام این کار، راه اندازی یک وبینار آزمایشی است که شامل همه ویژگی هایی است که شما می خواهید در جلسه داشته باشید. کافی است یک کلیپ آزمایشی را ضبط کنید و صدا ، کیفیت فیلم یا سایر عناصر مورد نظرتان را تست کنید.

نکته اضافی در مورد اینکه چگونه یک وبینار خوب و کاربردی داشته باشیم؟ هرگز از تجهیزات جدید در روز وبینار استفاده نکنید. از تجهیزاتی که با آنها آشنا هستید استفاده کنید ، بنابراین اگر مشکلی وجود دارد می توانید آن را عیب یابی کنید.

     15. هر گونه منبع بالقوه نویز را از بین ببرید

در اینجا یک چک لیست کوتاه از کارهایی که باید درست قبل از وبینار ، برای جلوگیری از هرگونه صداهای منحرف کننده انجام دهید را آورده ایم:

  • هر دستگاه دیگری را که برای وبینارلازم نیست ؛ نادیده بگیرید.
  • اتاق خود را برای هر چیزی که باعث ایجاد نویز شود بازرسی کنید.
  • مطمئن شوید که منطقه وبینار شما برای حیوانات خانگی و کودکان غیرقابل دسترسی است.
  • برنامه های در حال اجرا را در پس زمینه رایانه خود ببندید.

حتما بخوانید: آموزش استفاده از کارینومیت

     16. یک صفحه ورود وبینار ایجاد کنید

فراموش نکنید که یک صفحه ورود برای وبینار خود ایجاد کنید ، صفحه ای برای هدایت ثبت نام ها و تهیه اطلاعات مهم .

     17. ارسال یک وبلاگ در مورد وبینار خود

برای ارتقاء وبینار از قبل یک پست وبلاگ بنویسید ، حتی اگر وبلاگ بزرگی ندارید ، می توانید این موضوع را از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.

     18. وبینار خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید

تبلیغ وبینار شما در رسانه های اجتماعی یکی از بهترین راه های افزایش حضور است.

     19. وبینارخود را از طریق ایمیل تبلیغ کنید

اگر از قبل یک پایگاه داده ایمیل دارید ، حتماً وبینار خود را به مشترکان خود ارتقا دهید. آن را کوتاه و مختصر نگه دارید همچنین ثبت نام را برای افراد آسان کنید. یادآوری های ایمیل را برای افرادی که قبلاً برای وبینار شما ثبت نام کرده اند ارسال کنید.

     20. شروع به موقع و سر زمان اعلام شده

شرکت کنندگان شما مشغول کار هستند ، وقت خود و آن ها را تلف نکنید. اگر قرار است وبینار شما از ساعت ۱ بعد از ظهر شروع شود ، پس مطمئن شوید که همه آماده هستند. هیچ چیز ناامید کننده تر از آن نیست که شرکت کنندگان در صفحه انتظار بمانند.

 

دانلود بیگ بلو باتن برای اندروید

 

     21. تهیه، آماده سازی

برداشت اول مهم است. با شروع وبینار ، لحن را تنظیم کنید بنابراین باید با استقبال از آنها ، همان دقایق اول برگزاری جلسه همه را درگیر خود کنید.

     22. قلاب جذب کننده

شما باید توجه مخاطبان خود را فوراً جلب کنید. تنها چند کلیک برای ترک یک وبینار طول می کشد. یک قلاب خوب باید مخاطب شما را تا آخر حفظ کند ، دقیقاً به آنها بگویید که چه چیزی یاد می گیرند و سعی کنید همه چیز را مهیج جلوه دهید.

     23. برای پرسش و پاسخ سؤالاتی داشته باشید

احتمالاً شرکت کنندگان سؤالات زیادی خواهند پرسید ، یک ایده هوشمند این است که لیستی از سوالات  احتمالی را تهیه کنید.

     24. قبول کنید که ممکن است کارهایی اشتباه انجام شود

مهم نیست که چقدر آماده هستید ، همیشه به یاد داشته باشید که برخی موارد از دست شما خارج است.

     25. ارائه خود را تمرین کنید

هیچ کاری به اندازه تمرین زیاد اهمیت ندارد.

     26. ایجاد اسلایدهای ویژوال

هنگام ساخت اسلایدها ، به تصاویر بیشتر فکر کنید و کلمات کمتری داشته باشید. از تکرار داده ها به جای ایجاد لیست برای تکرار آمار استفاده کنید.

     27. از فرمت های مختلف رسانه ای استفاده کنید

به جای اینکه فقط به اسلایدها و فیلم های سخنران بسنده کنید، از رسانه های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال ، برای نشان دادن امتیازات خود میتوانید یک فیلم یا انیمیشن اضافه کنید. این کار یکنواخت بودن وبینار را شکسته و میتواند مخاطبان شما را علاقه مندتر کند.

     28. برای تعامل برنامه ریزی کنید

شما ممکن است فکر کنید که برگزاری یک وبینار، که از محتوای ویدیویی ، متنی و صوتی استفاده می کند ، راهی مطمئن برای حفظ تعامل است. اما بعد از گوش دادن به کسی که ۲۰ دقیقه یا بیشتر صحبت کند ، ممکن است مخاطبان شما حوصله شان سر برود و خسته شوند برای اینکه مطمئن شوید آنها تا انتهای وبینار شما توجه می کنند ، باید آنها را به مشارکت تشویق کنید.

  • سؤالات نظرسنجی بپرسید.
  • چالش هایی را مطرح کنید.
  • سعی کنید مکالمه داشته باشید.

     29. آیا بی تجربه هستید؟

اگر این اولین وبینار شما یا اولین تلاش شما در سخنرانی عمومی است ممکن است عصبی باشید. اجازه ندهید که اعصاب و روان شما در جریان وبینار تأثیر بگذارد. از مکث های خود برای کنترل سرعت و جلوگیری از کلماتی مانند “امممم” ، “لغات اشتباه” و …. استفاده کنید. در نهایت ، توانایی صحبت کردن شما فقط با تمرین میتواند بهبود یابد.

     30. آموزش و فروش

شما باید همزمان آموزش دهید و بفروشید. اکثر مردم در تدریس و سپس فروش اشتباه می کنند. در طول وبینار ، شما باید به مخاطبان خود بیاموزید که چه چیزی را می خواهند. وقتی به پیشنهاد رسیدید ، محصول یا خدمات شما دقیقاً همان چیزی است که آنها می خواهند!

     31. فراخوانی برای اقدام

اطمینان حاصل کنید که مخاطبان می دانند در قدم بعدی از آنها چه میخواهید.

     32. از شرکت کنندگان بخواهید در مورد موضوع بعدی وبینار تصمیم بگیرند

اجازه دهید آنها تصمیم بگیرند که وبینار بعدی در مورد چه چیزی باشد. میتوانید یک نظرسنجی انجام دهید ، از آنها در رسانه های اجتماعی بخواهید یا در طول وبینار به آنها بگویید تا آنچه را که می خواهند در آینده مشاهده کنند اظهار نظر کنند. این امر همچنین به شما امکان می دهد تا مباحث جذاب را در پیش بگیرید. اجازه دادن به حضار و مشارکت آنها در جهت گیری استراتژی وبینار شما نیز ؛ میتواند باعث ایجاد وفاداری به برند شود.

     32. شرکت کنندگان خود را بررسی کنید

آیا می خواهید بدانید که آیا شرکت کنندگان شما وبینار شما را دوست داشتند یا از آن متنفر بودند؟ از شرکت کنندگان بخواهید بازخوردی را ارائه دهند که به شما در پیشرفت کمک کند.

     33. ارسال مطالب بیشتر به افراد

پس از پایان این رویداد، با ارسال مطالب اضافی به شرکت کنندگان با آنها در تعامل باشید. به عنوان مثال: می‌توانید به شرکت کنندگان ایمیل کامل ارسال وبلاگ ، SlideShare از وبینار را ارسال کنید ، یا به ضبط ویدیو پیوند دهید.

34. نتایج خود را پیگیری کنید

برخی از معیارهای وبینار که میتوانید آنها را ردیابی کنید عبارتند از:

  • چند نفر ثبت نام کردند؟
  • منابع برتر ثبت نام چه بود؟
  • چند نفر در واقع شرکت کردند؟
  • چقدر وقت خود را صرف تماشای وبینار کردند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *